Lehed

by W

8. päev (07.09.24)

Ekskursioonieelne hommik

Äratus oli nii vara, et isegi päike ei olnud veel aru saanud, et peaks mäe tagant välja tulema. Maakas torises midagi patja, mina aga ajasin end kohusetundest üles.
Sihukese sundäratuse peale, mil puhkus tundub piinarikas kui tööpäev, tahaks kohvi, aga teatavasti avati see võimalus meie hotellis alles ajal, mil majutuse keskmine elanik on teadvusele tulnud. Kui pole kohvi, siis vähemasti sööme!

Hommikusöök või midagi

Kas sa arvad, et me läheme Marsi missioonile või?" küsis Maakas, kui terrassile jõudis ja oma hommikusööki nägi. “Me lähme bussisõidule, mitte kõrberetkele, tuutu."
"Ekskursioon, kui ei tea, mis kell seda BBQ-d antakse, tähendab nälga. Ja ise ju lugesid Tripadvisorist selle lõuna arvustusi, nii et ära virise ja söö oma taldrik tühjaks," vastasin kindlameelselt.

Kuidas korraldada inimrööve

Oleme siis varsti seal Malia kiriku juures, kõht liiga täis, ja ikka veel unised, kui ette veereb ... kaubik. Kust hüppab välja kreeklane, kes viletsas inglise keeles selgitab, et see ongi Spinalonga BBQ ekskursioon, kobigu me aga lahkesti sisse. Mitte mingisse trendikasse matkaautosse, vaid räsitud kaubikusse, kuhu tavaliselt pannakse kas küprokplaate või kartulikotte, ja vaadatakse ettevaatlikult ringi, kas keegi näeb.

"Nii et nüüd ongi niimoodi," ütlen mina, silmi kissitades. "Esmalt ei saa kohvi, ja nüüd sõidame kuhugi... kuhugi sellises masinas. Ökotuurile vist. Tere, puhkus."

Istun vaikselt oma kohale ja tunnen, kuidas kahtlus hakkab süvenema. Kaubik veereb linnast välja ja mina vaatan aknast õue, küsides endalt, kas selliselt pannaksegi toime inimrööve. Kuna peale meie on kaubikus veel inimesi, siis ilmselt meie, vaesed ja organidoonoriteks üsna kõlbmatud, oleme asjas lihtsalt mingi collateral damage.

Lõpuks keerab kaubik kivihunnikute ja põldude vahele ning jääb keset tolmupilve seisma.
Ja siis – seal ta on! Keset suvalist tühermaad seisab uhke kahekordne buss! Täpselt selline, mida igaüks oma reisiks tahaks kui tal lubataks valida.

Elu on ikka imelik: vahel ootad midagi toredat ja saad amortiserunud kaubiku. Aga siis, kõige vähem tõenäolises kohas, ootab sind vinge kahekordne buss.
Ekskursioon võis alata.

Sõitsime oma ägeda konditsioneeritud bussi ja polüglotist giidiga edasi Elounda lahe poole, nagu mingid snoobid. Kõik oli suursugune ja väärikas.
Välja arvatud hetk, mil meilt lõunasöögi raha koguti – 15 eurot per inimene. Aga selle eest lubati, et meie ette maandub kõige imelisem “pork chops, greek salad, white wine and local fruit”. Okei, kõlab hästi...
Maakas vaatas bussiaknast välja, noogutas rahulolevalt ning aeg-ajalt näitas mulle midagi, mis ei olnud oliivipuu ega varemed. Sest seni väljaselgitamata põhjusel istub just tema 90% juhtudest akna all.
“No näed,“ mõmises ta, “mis vingusid hommikul kaubiku üle, kõik on igati kena ju.“ Ma olin muidugi endiselt kohvita, nii et ei jäänud üle muud kui vihaselt tagasi mõmiseda “kena see kõik küll, jah”.
Vähemalt seni, kuni bussi peatati. Seal Eloundas, seitsmest külast koosnevas linnas, mis olla täis lukshotelle, kus isegi Hollywoodi staarid puhata armastavad.

Paat ja suplusklubi

Seal siis ootas meid kruiisilaeva miniatuurne versioon. Või noh, laev ja laev - kahekorruseline paat, mida müüakse laevakruiisina, oli. Samas - mõlemal korrusel oli baar ja see oli peamine. Arvake ära, kas ma peale nende baaridega tutvumist tahtsin ikka veel kohvi? Eriti, et iiri kohvi seal menüüs ei olnud...
Baari juua hankima saadatud Maakas igatahes nii ei arvanud ja saabus sealt tagasi hoopis millegi muuga. Mis oli ka õige vastus.

Meie kahe baariga kruiisipaat
"Kõik, mis natukenegi meenutab laeva, aga kust saab nii häid jooke, on väärt andestust," pobisesin rohkem endale. Maakas oli nõus. Ma ei tea kas rohkem enda või minuga.

Peale nii pea tunnist kruiisimist saarte ja mägede vahel viskas paat end end ankrusse saarekese juures, mida ilmselt ei ole üheski kaardiatlases. Google Mapsis igatahes ei olnud. Aga mis siis! Sest meil lubati otse laevaahtri redelikesest merre laskuda või julgematel eksemplaridel pea ees platvormilt ja kogu esimeselt tekilt sukelduda. No just selline tegevus, mida lõunamaa filme vaadates ise ka teha unistad. Jooksed, võtad hoogu, hüppad graatsiliselt ja sukeldud naudinguga helesinisesse pehmesse merre.

Aga noh, minu puhul tähendab see asi pigem komistamist, libastumist ja siis kõht ja nägu ees kuhugi maandumist. Heal juhul vette. Seekord muidugi ka. Ei mingit elegantsi. Ja selle juures ma isegi ei üritanud hüpata, vaid vaikselt, Maaka eeskujul, redelist laskuda. Plartsatasin juba teiselt redelipulgalt kõhuli merre nagu valge vaal ja peale lainesse sumatamist pinnale tulles kohtasin Maaka küsimust: “Kas sa nüüd kukkusid jälle kõhuli vette või oli see meelega?”
“Jah, just, see oligi mu plaan,” röögatasin vastu, ise soolvett sülitades. Enne täpsustust, et “ma astusin oma vigase kannaga valesti, otse pulgale”.

Peale mõningast suplust riputasime end hinge tõmbamiseks ankruketi külge. See oli jube roostene ja määris. Järsku jõudis ninna liha lõhn. Keegi seal alumisel tekil küpsetab liha!

Maakas, kas sa tunned ka lõhna, et meile vist antaksegi paadis BBQ-d?“ hüüdsin, vahepeal lainesse vajudes, nii et vesi ninast pritsis. Maakas noogutas ja puhastas end veidi neist pritsmetest, millest kõik ei pruukinud just vesi olla ja võttis suuna paadi redeli poole. Mina ujusin ta kannul, kiiremini kui kunagi varem – nii söögi osas motiveeritud ei ole ma olnud sellest ajast saati kui me pannkoogipiima pärast tänaval jaurasime.

Paraku teatati esimesel tekil, et serveerima hakatakse alles nii poole tunni pärast. Sest näljastele inimestele maitseb kõik hoopis paremini ja kellele ei meeldiks ülevam toiduelamus!
Nii et me läksime, selle selgitusega leppinuna, tagasi avatud ahtrisse.
Imetlema seda tundmatut saart ja merd ja lainetel tantsivat päikest. Ja vestlesime elust, kunstist, filosoofiast ja kõrgemast matemaatikast, sest ka nii annab meie vestlusteemasid soovi korral tõlgendada.
Aga äkitselt lõhkus meie intelligentse vestluse nuudlipartei.
No ükskõik milline partei teeb ju terve inimese aju kiiresti katki ja midagi viisakat sealt enam verbaalselt omavahelistes vestlustes ei järgne. Me Maakaga poliitikast üldiselt ei räägi, igaks juhuks. Ja meie paadi kõrvale oli parkinud üsna meie paadi sarnane paat, kust järsku hulk täiskasvanud inimesi lastebasseinidele omaste värviliste ujumisnuudlitega kui mingi sekt vette kargama hakkas.

Otsustasime mujale neutraalsema vaate otsida.

Ja leidsime endagi tarbitud ankruketi küljest pea täisriietuses ja kübaratega vanapaari. Nad klammerdusid keti külge kui krabid ja tundusid jube rahul olevat, loksudes metalli küljes turvaliselt kui merikapsad.
“Vaata kui armsad nad on, aga riided saavad nüüd puha roosteseks,” õhkas Maakas.
Ja mõtles siis kiiresti ümber, sest Härra Krabi tundus samuti lihalõhnale reageerivat ja tormas kui torpeedo paati tagasi, unustades sootuks, et Proua Krabi on ikka veel kusagil keset Vahemerd ja peab tuppa saamiseks end mööda libedat redelit üles vinnama.

Ankruketikrabid
“Einoh, eriline mölakas ikka,” porises nördinud Maakas, vaadates vanameest, kes kadus baari suunas kiiremini kui ta ise rummikoksi alla neelata suudab. Ja Maakas suudab seda päris kiiresti.
Proua Krabil õnnestus lõpuks mingite turskete noormeeste abiga ikka paadi kindlale pinnale tagasi saada ja sellele molkusele paadi sisemusse järele vänderdada.
Me kumbki ei tahtnud teada, mis nende päevas või üldse edasises elus toimuma hakkas.

BBQ

See hullutav lihahõng, mis meid varem merest välja meelitas, hakkas lõpuks lubama midagi tõelist.
Saime juba oma toidutalongidega sappa võtta. Meeltes keerles mahlane grillipraad ja luksuslik Kreeka salat. Kujutasin ette, et saan sellise elamuse, mis mind järgmiseks kaheks päevaks külili paneb. Aga loomulikult oli kujutlusvõime jälle reaalsusest üle.

Suurel ovaalsel taldrikul kükitas peopesast väiksem lihatükike, mis nägi välja pigem kui mingi dekoratsioon või lastemenüü kui inimeste söök. Ja isegi laps vääriks peale ujumist ja möllu pisut enamat!
Kreeka salat? Unusta ära. Taldrikule olid sadanud mõned tomatilahmakad, justkui puuraiumise kirvega tehtud. Nelja oliiviga. Ja nelja kurgiviiluga. Ja ühe 20-grammise juustuviiluga.
Saiaviil oli kuivem kui 3 kuud kõrbes veeta kõndinud kaamel.
Kohalikuks puuviljaks oli õun. Öelge mulle, kui sageli annab sattuda kohta, kus kohalikuks eksootiliseks puuviljaks on õun?
Ja siis oli veel jook ... lubati mõnusat Kreeka veini, aga saime pool armetut plasttopsi mingit jubedat haput vedelikku.

Sihuke oligi, aga vähemasti paadis küpsetatud ja hakitud

Ja siis ma jõllitasin Maaka taldrikut. “Aga, aga, aga, sul on suurem kui mul,” ütlesin, plastkahvliga tema lihatükile osutades. Maakas ohkas sügavalt, saagis oma lihatüki (mis tegelikult vist ei olnud suurem, sest seal oli suur luu sees) nüri plastnoaga kangelaslikke pingutusi tehes kaheks ja lajatas suurema poole mu taldrikusse. “Söö terviseks, sa ablas elajas!”
Ja ma tundsin end sel hetkel tõeliselt priviligeeritu
na ja leidsin, et see on siiski üks taevalik BBQ.

Aga et elu liiga helge ei tunduks, otsustas mu vanade prillide sang murduda. Tagavaraprillid olid muidugi “kodus”. Nagu ka Maaka superliim. Millega me eile juba teist sanga liiminud olime. Õnneks oli mul kotis pastakas.

Vahel piisab pastakast prillide fikseerimiseks päris hästi, päevadeks.

Spinalonga – kirju ajalooga neetud ja surmahõnguline saar

Veneetslased, osmanid, türklased: neist on sel kindlussaarel ohtralt jälgi. Kogu see kindlusvärk, mis tänagi püsti, on 16. sajandi veneetslaste pärand. Peamiselt aga reklaamitakse e ka tuntakse seda kui Euroopa viimast leeprahaigete kolooniat.

Veneetsia aegne kindlussaar

Mägise saare suurus on 8 hektarit.

Kohale jõudes tervitas meid giid nimega Mr. Paul. Vanahärra oli energiat täis nagu taskulamp uute patareidega. Tema, nii paistis, oli endale elumissiooniks võtnud rääkida, kuidas Spinalonga saar arenes tänu ühele leeprahaigele juristile kiiremini kui kogu Kreeka ja üldse pool Euroopat.

Noh, mägine, katkine, nagu Kreeta ikka

Pauli sõnul oli saarel juba pea sada aastat tagasi olnud kino, elekter, tänavavalgustus, kanalisatsioon – no kõik, mida temal, seal üle mere Eloundas elades ei olnud. Hea veel, et ta oma lapsepõlve välikemmergu pilti ei näidanud. Rääkis neist küll. Sest ilmselt ei olnud neil Kreetal aastal 1955 isegi fotoaparaate.

Oma peas mõtlesin, et kui Mr. Paul veel kord juristi ja kino mainib, võtan esimese ettejuhtuva paadi või ehitan mingi parve ja sõuan ise Maliasse tagasi.

Keset pilti, see kivikaar - mageveeta saar, kaare all on vihmaveemahuti. Ja tuhanded inimesed, enne, kui kahtlase vee keetmine muutus teabeks, hukkusid sealt magevett juues.

Hiilisime Mr. Pauli heietustest kaugemale, omapead kolama.
Muidu oli saar äärmiselt maaliline, ajalooline ja igati kena, aga temperatuur oli selline, et tundsin, kuidas mu püksid sulasid kintsude külge nagu juust kartulivormile. Asja ei teinud paremaks see, et Maakas jalutas enesekindlalt lagunevate majade vahel ja kommenteeris, kuidas „see leepra mükobakter pidi üle mõistuse kaua elujõuline püsima.“ Ja mul hakkas sees kergelt keerama ja mõtted jooksid oma elu üle järele mõtlema, sest no jah, äkki istus mingi kaheksakümneaastane leeprabakter juba minu õlal ja seadis end sisse?!

Agios Nikolaos

Peale Spinalonga kultuurielamust, mis oli põhimõtteliselt orienteerumine halastamatult kuumas kivikõrbes, saime lõpuks, peale väikest paadisõitu, oma konditsioneeriga bussi tagasi.
Jõud oli otsas.
Nädal 30+C kuumust on meiesuguste põhjamaalaste energiavarudele pehmelt öeldes kurnav.
Ootamas oli
Agios Nikolaos. Suurejooneline ja hurmav kuurortlinn, mille ilusad vaated ja promenaad tundusid hetkel paraku juba rohkem kohustus kui elamus. Nii päikeseküps olemine ei luba inimesel midagi asjalikku korda saata.

Linnakeses suutsime end siiski natuke siia-sinna lohistada ja tegime ühe kiirpildi kohustuslikust vaatamisväärsusest - no et oleks tõend, et käidud.

Me käisime ära. Maakas katsus varbaid ka.

Meenutasin Maakale, et kohv on siiani saamata, äkki nüüd?
Maakas oli entusiastlikult nõus. Peaasi, et saaks päikese käest ära, end kusagile varju istutada. Leidsime terrassikohviku ja
heitsime end toolidesse nagu uppuvad merehädalised päästepaati ja tellisime hingehinnaga jääkülmad jäätisega frappéd.

Kohvi hinda nähes, 6.50 eurot, tuli Maakal tasaarvestusidee. Kuna tema mingit kohvi nagunii suhkruga ei tarbi, siis haaras ta näpuotsaga laualt mõned suhkrupakikesed ja pistis kotti.

Kohv joodud, silm selgem ja pisikene sahmakas energiat lisandunud, Maakas isegi naeratas natukene, liipasime tagasi bussi ja tundsime, et päev on jälle jupivõrra elamisväärsem.

Siis viidi meid veel oliiviõlivabrikusse

Veidi asisem, kui see teine, aga protsesside Wiki olime me juba teada saanud. Ja Maakas ostis selle tehase poest ka veidi vähem.

Liin läheb töösse alles detsembris kui oliivid küpsed
Vanaaegne eeslimootoriga õlipress

Tunnike ja veidi peale sõitu ning juba visatigi meid, tippi norimata, välja Malia kiriku lähistel. Mitte tühermaal.

Kodus”

Kiriku juurest hotelli poole longates olime nagu vanad valgeks pleekinud alligaatorid: lohistasime end vaevaliselt edasi ja hingasime raskelt.

Aga Maakas, meie 16-kraadises toas vaid veidi lesinuna ja põhjalikumalt hinge tõmbamata, otsustas, et ma hakkan kindlasti enne magamaminekut jälle mingit söögiteemat üles võtma. Poleks ju esimene kord, teine ega kolmas ka mitte, et peale pikka päeva on mul äkitselt väga suur vajadus näiteks pannkoogidoos kätte saada. Seega teatas ta täitsa omal algatusel, et teeb pannkoogid ennetavalt valmis, söögu ma neid siis hot dogide või moosiga, ehk siis paneb kogu selle kohvikust “soetatud” suhkru kohe eesmärgipäraselt tööle.

Ütleme nii, et minusugune väike skeptiline ja küüniline hing tundis end sel hetkel nagu maailma kõige erilisem. Juba teist korda ses päevas. Sest see oli ehtne ja hooliv “tegin valmis, et sa siin näljas ei oleks ja toitu nuruma ei hakkaks” pannkoogikuhi. Ja ma ütlen ausalt, isegi mu tavapärane nöökimisinstinkt sai nagu kinni keeratud. Kes küll julgeks või tahaks midagi mitmetimõistetavat öelda, kui keegi, ise vabatahtlikult, sulle kuhjaga pannkooke serveerib? See on ju peaaegu et midagi püha ja puutumatut.

Kreeta reisi parim toidukord

Peale õhtust korralikku basseinituuri sõin enamuse neist pannkookidest ka ära. 2 hot dogidega, mis olid juba valmistamise käigus sellisteks moondunud ja ülejäänud moosi ja piimaga. Maakas vist sõi ka ühe pannkoogi. Võib-olla ka 2. Aga üldiselt ei ole ma siiani välja mõelnud, millest tema oma energia saab või üldse elab. Igatahes mitte tahkest toidust. Ma arvan, et see on mingi müstiline ja kosmiline energiadieet. Kui ma selle jälile jõuan, siis ajame selle TikTokis viraalseks!

Noh, päris hea päev oli, kokkuvõtteks.

1. See on nii veider kuidas ma loon midagi või kedagi nähes oma peas loo ja kui lugu moel või teisel areneb teisiti kui aju alguses pakkus ma justkui pahandan või pettun. Tollest algul nii filmilikult nunnust vanapaarist kõnelen, teate küll neid filme, kus "ja kui nad surnud pole, elavad nad õnnelikult siiani" teineteisele käsivart toeks pakkudes ja lõuna ajal kordamööda sama valskhammaste komplekti kasutades. Ankruketi küljes hõljudes ja juttu puhudes näisid nad kui üks puu ja siis rikkus papi kogu idülli.
    Aga see idüll sai rikutud kõige tõenäolisemalt ainult minu jaoks.
    Ühesõnaga, nii totralt kui see ei kõla olin ma vanamehe peale pahane, et ta ei käitunud oma prouaga nii galantselt kui mina oleks tahtnud. No ei olnud see ju minu asi, ei olnud, aga näe - siiani tahaks jaurata 😁 SIIANI!

VastaKustuta
  2. Ja üleüldse loob W selle päeva kirjelduses minust mulje kui emalikust ruutmeetrite kaupa pannkooke praadivast tüübist. Ausõna, ma olin ikka sama sapine mõrd nagu igal teisel päeval, lihtsalt päästsin oma renomeed, näidates, et ma midagigigigi oskan süüa teha. Kookidega püsisin kuidagimoodi pinnal.