Lehed

reede, 13. september 2024

Kreeta reis II

By W

2. päev (01.09.24)

Keskkonnateemad jätkuvad

Kui Kreeta reisi teine päev algab, on tõenäoline, et sa ärkad teises toanurgas. Ei, ma ei tea, kuidas ma sinna sattusin. Maakas oli enam-vähem seal, kuhu ta õhtul jäi. Kell oli 6.18. Maakas tegi mu mööbeldamise peale silmad lahti, ajas jalad alla, tõi terrassi pesurestilt rätiku ning suundus pesusse. Kahmasin ka voodilt oma rätkiku, aga Maakas röögatas “EI!” ja lõi ukse jälle pauguga kinni.

Kehitasin õlgu ja lonkisin basseinipuhvetisse kohvijahile.

Basseinibaar

Aed oli meil väga roheline ja rikkalik. Laimid, banaanid, granaatõunad, erinevad kaktused, kummipuud, palmid. Igati kaunis. Baari juures ootas mind aga tüng. Basseinid ja puhvetid avatakse siin alles kell 8.30.
Kontrollisi
n toas külmiku sisu. Mida ma näen? No ainult seda, mida me eile ostsime. Joodavatest asjadest vaid vett, toonikut ja rummi. Viskasin viineritükkide ja juustuga saiaviilud pannile kaane alla ja segasin mõned joogid. Mõlemat proovides, et ikka paras jääks. Parema võtsin endale.

Aias

Pesust saabunud Maakas teatas, et oli mu eilse jutu ja keskkonnaalase panuse üle pisut mõelnud ja leidnud, et vesi kuulub siin tõepoolest pigem Kreeka põldudele. Nii et selle asemel, et end korralikult duši all puhtaks küürida, oli ta end tupsustanud… WC-poti veega. Jah, just, lugesite õigesti, peldikuveega. Mul viskas järsku midagi kurku. Seestpoolt. Kas see ongi nüüd refluks? Kas mul on meditsiiniline probleem või olen ma tegelikult allergiline igast ökovärkidele? Neelatasin ja loputasin selle hapu asja kindluse mõttes suure sõõmu rummiga alla. Maakas keeldus nii vara joomast ning võttis omale külmikust hoopis jogurti ja läks terrassile sööma.
Aga.
Ma olin end vahepeal kogunud. "Kuule," alustasin ma vaiksel ja süütul häälel, "ma ei ole kindel, kas ma öösel vett
tõmbasin." Ma pole kunagi näinud, et inimene nii kiiresti ja nii palju erinevaid värve võib vahetada. "Mida sa just ütlesid?" nõudis ta. "Ma lihtsalt mõtlesin, et võib-olla ei tõmmanud vett. Sa tead küll, rohelise mõtteviisi nimel..." jätkasin ja ulatasin Maakale uuesti rummitassi. Nüüd oli tema kord jogurt januse kaameli sõõmuga alla loputada. Märkasin, kuidas ta silmad ahenesid, laup kortsus ja silmanurka tekkisid kiired nagu vana oliivi puu koorel. "Sa oled loom!" kisas ta kui jälle hingata sai. Võib-olla olin unustanud ta tassi toonikut lisada? Ei, ma maitsesin enne. Ju siis oli ta muu pärast vihane. "Ma uputan su esimesse ettejäävasse kohta!". Mul hakkas natukene õudne. Lootsin, et vähemasti ei uputa ta mind sinna peldikusse, vett korralikult peale tõmmates.

Tõin rahupakkumisena lauale juustusaiad ning hakkasime arutama, mida päevaga edasi teha. Vaikiva kokkuleppena ei tõstatanud kumbki meist enam globaalprobleemide teemat kogu edasise reisi jooksul.

Meresse

Kuna väljas oli juba +28C, kell 7 hommikul, siis otsustasime, et ASAP tuleb see hetk, kui paneme oma valged varbad kohalikku merre ja tunneme, mis tähendab tõeline puhkus. Ja siis läheme poodi. Normaalset kohalikku toitu ja õlut hankima. Sööme. Proovime basseini järele. Õhtul väisame Malia vanalinna.

Seega, otsused langetatud, hakkasime Google Mapsist merd otsima. Maps koostööd ei teinud (lühim tee ei jää avalikule maale/ametlikule teele) ja juhatas meid hoopis eepilisele jalutuskäigule läbi kummalise ööelu surnuaia, Malia Stripi. Eile öösel kui poodi otsisime, oli see kui Ibiza peosüda, nüüd aga lihtsalt üks väsinud tänav. Laudadele tõstetud baaritoolid ja paar viimast kanget pidutsejat, kes olid ilmselt teinud elus kõik õigesti ja otsustanud nüüd, peale pika ööd, lihtsalt edasi magada samas asendis, millesse nad enne päikesetõusu kokku kukkusid. Oma viimase mojito kõrvale.
Tundus, et siin linnas algab elu alles lõunast.

Malia Strip varajasel õhtutunnil (21 paiku)
Malia Strip on nii pikk, et mul hakkas juba tunduma, et Kreeka jumalad ise on selle planeerinud lõputu katsumusena, et näha, kui palju me oleme valmis tegema, et lihtsalt ujuma pääseda. Maakas hoidis tuju üleval ja korrutas pidevalt: "Kohe oleme kohal, kohe oleme kohal." Lõpuks oli tal ka õigus. Lõpuks jõudsime randa. Peale 1.7 km kuumas vantsimist.

Meri kui oaas keset kõrbe. Ja meres ei kedagi. Ei ühtki karjuvat last, ei ühtki rannatoolilahingut, ei mingeid selfisid tegevaid turiste, mitte ühtegi prisket Briti turisti, kes oma rannamadratsit taga ajades meie poole triiviks. Lihtsalt meie ja lõputu vesi, mis meid pehmesse soolasesse embusesse ootas.

Privaatmeres oli kirikuga saar
"Privaatne meri, Maakas!" hüüdsin ma, aga ta isegi ei kuulnud mind, sest oli juba kõhuni meres ja kilkas, et hullupööra mõnus olevat. Sa prille ei tahtnud kaldala jätta, vä?” küsisin. Ei, ta ei tahtnud. See prillidega suplemine on sihuke värk, et kaugelt paistad teistele kui alkoholiprobleemiga delfiin. A no kedagi teist ju ei olnud.

Väikesed viisakad Vahemere lained loksutasid meid korraks lahti kõikidest maailma muredest.

Poodi

Tagasiteel, veerada järele jättes, külastasime suuremat marketit nimega Chalkiadakis, et pärast oma hotellitoas üks kodune õhtusöök kokku keerata. Mis võiks valesti minna, eks?

Maakas käitus poes nagu mingi näljutatud köögiprohvet ja asus üsna valimatult asju korvi kühveldama.
Pooltoored tomatid olid nii kallid, et oleks võinud arvata, et nad kasvasid kuskil Olümpose mäe tipus. Aga jah, viskasime 4 tükki ikka korvi, sest Maakas ütles, et “need on erilised Kreeta tomatid”.
Siis tuli sibul, paprika, kurk, õlu (loomulikult mitte ainult üks), Pepsi,
sojakaste, suitsupeekon, kartulid, sool, pipar ja vesi, kanafilee, feta juust, sidrunid, küüslauk, oliivid, tee, kimp tilli, teine rohelist sibulat ja majapidamispaber. Korv hakkas täituma nagu mingi toiduarheoloogia projekt. Ja iga kord, kui ma küsisin, kas me tõesti vajame veel midagi, hüüdis Maakas “jah!” ja viskas midagi korvi. Okei, rahu, mõtlesin oma pangakaarti näppides. Saab tehtud.

Ja nüüd kõige õudsem osa. Kobasin õlakoti tagumist sahtlit - kus on minu riidest oravatega poekott? See, mille ma pähklite ostmise eest 12 aastat tagasi tasuta reklaamtootena sain? Kadunud? Ei olnud kadunud, Maakas oli selle minult tuuri pannud. "Miks sa minu poekoti ära võtsid?" küsisin ma, närvid viimse piiri peal. "Ma ausalt mõtlesin, et võtan oma Montenegrost soetatud konnadega riidest koti kaasa," vastas ta süüdimatult. "Aga tead, ma unustasin selle Eestisse ja mul oli midagi vaja!". Vaadates, kuidas ta kassalindilt asju suvalises järjekorras mu juba rabedaks kulunud kotti pildus, röögatasin “teeme edaspidi nii, et asju, minu kotti, pakin ainult mina ise!” ja võtsin selle olulise töö üle.
Sibulad, punased sibulad, unustas Maakas poodi. Ma arvan, et meelega, solvumisest mu raevupurske osas. Ja punaseid sibulaid ei õnnestunud meil rohkem terve reisi jooksul leida. Ilmselt veavad kohalikud selle defitsiidi kärmelt igas ilmakaares laiali. Kreeka salati tarbeks. 

Kotti kiivalt vastu külge surudes vedasin kogu mandi hotellituppa. Tee peal hakkas häbi. Kott ei ole ju tähtsam kui sõbrad... Andsin oravakoti peale tühjendamist Maakale tagasi ja ütlesin, et ta võib sellega rannas ja linnas laiata palju vaid soovib ning vajadusel sinna sisse kasvõi nuusata.

Kodus” tahenemas

Šoping ja palavus oli meid läbi võtnud. Kurnatud ja päikeseküpsed kui kallid Kreeta tomatid, olime lõpuks oma koduterrassil, jalad üles tõstetud ja külmad “Mythos” õlled peos. Elu tundus talutav. Kui mitte hea. “Kuule, mul on vaja pisut siestat võtta,” kuulutas Maakas peale õlle sisse kallamist. See Kreeka siesta nii varajane aeg tuli mulle üllatusena, nii et ma toppisin talle kätte koti tooreste kartulitega. “Need, tead, ei koori ennast ise!”. Ma ei olnud kunagi varem mõelnud, et kartulikoorimine võib olla nii rahuldustpakkuv… kui seda teeb keegi teine. 7 kartulit läks keema, 3 aga viilutatult külma veega külmkappi. Tärklise eemaldamiseks. Peale sots kohustusi viskus Maakas jahutatud toas voodisse nagu oleks ta just olümpia maratoni võitnud.

No mis siis ikka, mõtlesin. Lasen tal magada ja kasutan seda aega iseenda jaoks. Võtsin oma telefoni ja hakkasin ümbrust pildistama nagu mingi influencer. Kreeka filtrit ma oma telefonist ei leidnud. Odav Redmi. Aga vähemalt saan hiljem öelda, et nägin midagi muud peale hotelli seina ja kuulsin midagi muud peale Maaka norsete. No aus olles jäi viimane tsikaadide röökimisele detsibellidelt kõvasti alla.

Fotosessioonide vahel otsustasin kanafileele marinaadi teha. Sidrunimahl, küüslauk, soja, või, pakike baarist varastatud pruuni suhkrut ja kõik need muud vidinad, mis peaksid kana mingil imekombel söödavaks muutma. Ja siis veel kartulid! Kuivatasin kartuliviilusid terrassil, suurel taldrikul, laskmata end häirida mööduvate naabrite kõõrdpilkudest meie lauale. Õllepurk, mina ja toored kartuliliistakad, mida ma hoolega pöörasin ja näpuga torkisin. Maakas magas edasi ega näinud kahjuks kuidas ma kana marineerisin ja kartuleid kuivatasin nagu Michelini resto peakokk.

Asi ammendas end kiirelt ja suundusin tagasi kõrgemate kunstide e fotograafia poole.

Otse meie hotelli kõrval, vaevu aia taga, kasvasid kraavipervel viinamarjad nagu umbrohi. Pooled neist juba rosinateks kuivanud. Aga siiski kutsuvad, kergelt keelatud puuviljad. Otsustasin viinamarjaraksu minna. Miks osta, kui saab tasuta, eks? Olles oma viinamarjavarguse tulemiga tagasi, üritasin need viljad peita vahepeal ausalt teisel poekäigul toodud sibulate ja virsikute vahele, aga mu saak ei vastanud vist kommertsstandardile. “Mida sa, elajas, teinud oled?” küsis osaliselt närtsinud, osaliselt tooreid viinamarju silmanud ärkav Maakas. "Muidugi toidu pealt säästnud!" vastasin uhkelt, viinamarjataldrikut Maaka nina alla toppides. “Täitsa head,” leebus Maakas.

Kartulipõllu tolmanud kraavi ääres

... järgneb, krdi pikk päev oli...  

14 kommentaari:

  1. Mõnel inimesel ei juhtu kogu aasta jooksul nii palju, kui teil krdi pikal teadmiste päeval:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul endal ei juhtu ka kogu aasta jooksul nii palju kui reisinädalal.

      Kustuta
  2. Ma ei suuda (ei taha?) mäletada, et nii radikaalökoloogilisi väiteid loopisin, aga no olgu siis sedakorda niipidi. Kusjuures bussis mainis reisifirma esindaja, et kohalik kraanivesi on soolakas või midagi sellist. Nomaeitea...vesi nagu iga teinegi.
    Pärast esimest poeskäiku keelas W mul mitte ainult poekotti pakkida, vaid ka ilma korralikult kirja pandud ostunimekirjata poodi siseneda. Tema süstemaatilisus ja minu impulsiivsus moodustasid poes kakleva kera, kust kordamööda ainult käed, jalad ja karjed välja hüppasid. Ta on natuke suurem, ta võitis (selle lahingu).

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sa absoluutselt olid ökoterrorist. Või pigem mingi muu terrorist ... Asjad, mida sa mäletada ei taha, jäid mu meelest teise septembri õhtusse.

      Kustuta
    2. Veel veest rääkides - 0,5L tavalist vett ei või seal seaduse järele maksta enam kui 0.50€, väga mõistlik.
      A mulli eest tuleb teist sama palju, kui mitte rohkem, juurde maksta, 1.20 ringis on gaseeritud 0.5L veed. Õlle hinnaklass.

      Kustuta
  3. Hullult lahe reisikirjeldus! Aga mul kuumapelguril kerkis küsimus: miks käia soojal maal kui neil seal pea aasta palavaim aeg?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Septembris on seal tavaliselt nö loomulik keskmine 24°C, reisi broneerides ei osanud me seapõrna pealt sellist suve ette näha. Üllatus kõigile.

      Kustuta
    2. tjah, see loomulik 24 on tänavu nähtavasti hoopis Eestis.

      Kustuta
  4. :D Kui teil Kreeta naturaalsest võlust väheks jääb, siis ma soojalt soovitan peale rüübata sellist Netflixi seriaali nagu "Kaos".

    VastaKustuta
  5. Amuide, miks Apollo ja mitte Apollon (pilti mõtlen) ja kas kusagil oli ka kasiino Hermes, viinapood Dionysus, toidupood Hestia ja väike nurgatagune relvaäri Athena?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Meie selliseid ei kohanud, aga ilmselt on ... järgmine kord hakkame spetsiaalselt otsima.

      Kustuta
    2. On hotell Hermes, hotell Ilias, hotell Sokrates, Knossose tavern, Dionysose hotell... Nimekiri on ilmselt pikem.

      Kustuta
    3. Oot, mida me nüüd siis järgmine kord otsime kui sa need juba leidsid? Spunki? Normaalseid riideid?

      Kustuta
    4. Ah, ma tahtsin lihtsalt eputada, seda enam, et Sokratesest, mille vastas oli mingi "hotel & suits", mille sa regulaarselt "suitsiidina" registreerisid, nägime kaks korda päevas kui sealtkaudu randa lonkisime.

      Kustuta