Lehed

teisipäev, 5. september 2023

Reisikiri proua Favell Lee Mortimeri stiilis

 

 

Täiesti kohutav, kuidas inimesi peetakse. Kõik need poolsaare moodi saared ja püramiidskeemid ja mugavused, mida ei pakuta, kuigi ma olen täiesti terve naine ja tahan seda kõike saada.

Võtame näiteks reisi üle mere. Sõbralik välisriik, skäärid, surströmming. Mhm, puhas reklaam, ei enamat. Skäärid on lihtsalt kaljude ja saarte vahel loksuv meri, surströmmingu lõhnagi ei kusagil ja sõbralik?

Olge ikka mõistlikud, juba laevareis ise oli kohutav. Ei mingit kõigutamist ehk et siis tegu oli säästureisiga, lainete pealt hoiti kokku (niikuinii meretuulepark süüdi, mis see muu oli), laeva jälitas pidevalt teine, suurem laev, mis enne sadamat ette rebis ja medalist võisime suud puhtaks pühkida – onju, laevad saavad sadamas medali? Ja räägime tollest teisest laevast õige veel: olete kuulnud vanadekodulaevadest? Sellistest, kuhu kolivad vanurid pärast oma maise vara mahaparseldamist, sest maal asuv hooldekodu on kallim kui kajut laevas? Mis te arvate, kuidas need vanurikruiisid kliente hangivad? Õige, näppavad sadamatest neid, kelle kaelad on kortsus ja maksaplekid põskedel. Ja miks merel eelpool kirjeldatud jälitamine käis? Jälle õige, klientuuriseire! Tolle laeva trümmis on niikuinii ka morg, ettevalmistavat ruumi enne sinna jõudmist nimetatakse basseiniks, seal toimub klooriveega immutamine veel toore nahaga kundedele.






Pff, hingetuks võttis, ma olen nii erutunud... 

Bingo. Me peame veel bingost ka rääkima. Müüakse praakpileteid, meie seltskonnas ei võitnud MITTE KEEGI, kumbki ei saanud midagi. Skämm. Röövimine.

Teler. Ainult siivutud täiskasvanute kanalid. Kas siis midagi, mida nad nimetavad loodusfilmideks, kus tehakse kõlvatusi või siis „Alasti ahvatlus“, millest korralikud inimesed isegi ei mõtle, vaatamisest rääkimata. Vähemalt kahe silmaga vaatamisest rääkimata. Võeh. Fuih.

Hommikusöök. Surmarelv. Vaagnasuurused taldrikud mis vihjavad pidevalt, et „kuule, mul siin üks vaba serv!“ ja „Vaata, munapudru ja peekoni peale mahub veel paar lihapalli!“ Inimene kaevab omale hauda ju hammastega. Laevas sai auk mulda ikka mitu tolli sügavamaks tõmmatud.

Naaberriigi sadamas tekkis lootus, et läheb paremaks. Ilm oli ilus (mis oli ka tüssamine, sest milleks ma siis pagasis kümnegrammist vihmakeepi terve päev kaasas tassisin? Milleks, ma küsin?), buss täitsa sõitis, hiljem, jala käies tuli pärast punast tuld foori roheline. Aga siis...






Skansen. Kesssssse selle mäe otsa ehitas? Kes mõtles välja väravakaare ajalukku sisse rammiva disaini? Kus on eskalaatorid või kandetoolid? Ma olin üles jõudes nagu Jürgen Ligi pärast triatloni. Pärast kahte triatloni ikka. Majad, mida seal eksponeeriti olid vanad, mõni, kui kirjutatut uskuda koguni neljateistkümnendast sajandist, mis on korraliku turisti jaoks hoomamatu vanus ja tekitab küsimusi, kas siis tõesti on viisakas midagi nii eakat teistele näidata?  Neis hoonetes ei olnud isegi Ikea panne, ma mööblist ei räägigi!






Loomad Skansenis. Ilmselgelt on nemad läbinud eriväljaõppe, sest kohe kui keegi võttis pildistamise poosi keerasid loomad pildistaja poole oma tagumiku. Mul on telefonis massiliselt pepupilte ja need on sellised, millega isegi onlifansis pole midagi teha. Ahmi tagapaled? Sea pepu? Põdra kannikad? Eh... Isegi kalad tegid fotograafide eest sääred. Sõnatu. Peaks kassast raha tagasi küsima.





Ma ei hakka sellest, et hiljem vanalinnas kuningas oma fännidega ei kohtunud, rääkimagi. Ei mingit kuningat. Kuigi kõik need massid tänavail ootasid mis hirmus. Isegi ei ühtegi punnpõskset printsi või printsessi. Teisalt – need printsid ja printsessid hakkavad tasapisi oma viiekümnendale juubelile lähenema, kuningas võib veel vana olla, aga kortsus printsess pole eksponeerimiseks. Skanseni kuuesaja aastased majad tulevad meelde, eksole.





Kojusõit oli ....kojusõit. Teleris sama siivutus, tantzuzaalis pensionäride disko, kuu paistis, seegilaev jälitas, sea pubis (lugeda eestipäraselt) laulis kauboi oma raskest elust kuuepealisele publikule, hommikul pargiti laev Aegna taha ja sealt tulid inimesed piki kõmisevat tunnelit Tallinna poole.









Irmus, irmus.

Hommepäev läheks uuesti.

Aga ma kuulsin, et see oli tolle laeva eelviimane reis, veel üks ja ristluslaev läks remonti. Ausõna, mina ei teinud midagi!


 

 


27 kommentaari:

  1. Kle sul vedas, et sa Vasa muuseumi ei sattunud! Neil seal on laev maa peal maja sees! Nagu siis poleks üldteada tuntud tõsiasi, et laevad käivad vees.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hissant küll, ma olen kuulnud, et KATKINE laev! Ahm oli oma tagumikuga tükkis vähemalt terve!

      Kustuta
    2. Ja see reis oli tegelikult väga lahe, igati "kastist väljas".

      Kustuta
  2. "Hommikul pargiti laev Aegna taha..." - mu naerulihased valutavad:D Aga muidu nagu minu näpust kirjutatud:) Palun veel reisielamusi!

    VastaKustuta
  3. Proovi teine kord DFDS-i kaubalaevaga sõita, see veel omamoodi :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See läheb juba ekstreemsuste ritta, ma olen nõrk :D

      Kustuta
    2. Paldiski-Kapellskär? see on superluks.

      Kustuta
    3. Ma tean seda liini rekkameeste paadina, võimalik, et tegu on vananenud infoga. Ja kuidas seal pensionäridiskoga lood on?

      Kustuta
    4. See ongi rekkameeste paat. Aus. Süüa saab lihtsalt, aga hästi. Diskot ei ole. Vaatad merd, ostad poest pudeli veini, mängid sõpradega kaarte. On väike raamatukogu. Eestikeelne Proust oli kohe aukohal.

      Ekstreemsus see kindlasti ei ole, täiesti normaalne reisilaev, kus lihtsalt enamik reisijaid on tõesti rekkajuhid (nii mehed kui naised).

      Kustuta
    5. Mu laps töötas pikalt laevas, tal on rekkameeste kohta oma, üsna karm kogemus ning ma olen sellest ilmselt mõjutatud.

      Kustuta
    6. Mul on lähisugulane tänasest kaubalaeval praktikal, eks ma saan kuulda, mis ta muljed on :)

      Kustuta
    7. minul kui pikaajalisel hääletajal on rekkameestest üldiselt hea arvamus, ütleks, et nende hulgas on troppe vähem ette jäänud kui sõiduautode juhtide hulgas.

      Kustuta
    8. Ma ilmselt üldistan oma lapse halva kogemuse tõttu. Eks need keda usaldame annavad ka oma (eel)arvamusi edasi.

      Kustuta
    9. Kauba- ja reisilaeva võrdluses on kaubalaev kindlasti vaiksem ja viisakam koht. Reisilaevad on täis pidutsema tulnud rahvast, kes on eemal kodust, abikaasast, lastest ja lasevad täiega. Purjus teismelised ja pensionärid segamini.

      Kaubalaeval peavad rekkajuhid olema hommikul kell 7 roolis, ja teise poole politsei võib teha lauspuhumist (olen DFDS pealt tulles Paldiskis ise puhunud), nii et ei mingeid riske alkoholiga. Pigem on laev varakult vaikne ja hommikul varakult üleval.

      Kustuta
    10. Kaur, me läksime kruiisile, see ei olnud reis punktist A punkti B eesmärgiga teekonna kestel nii pikalt magada kui võimalik. Seega oli ka laeva valik sihipärane ja teadlik. Teine kord kui mu eesmärk peaks olema asjalik komandeering või sihiks mingi maismaaüritus valin teise reisimisviisi :D

      Kustuta
    11. Ega ma ju ei kommenteeri teie juba tehtud reisi, see tundub kirjelduse järgi igati mõnus :) Vaid seda, et kui järgmine kord seltskonnaga Rootsi-Norra-Taani minna, siis on transpordi valikuid rohkem.

      Ehkki viimasel ajal on lennukipiletid odavamad kui laeva omad.

      Kustuta
  4. Nagu mina ja mu mees RMK matkaradadel - arutame, mis kaebused kõik teele saadame, et maha kukkunud puud koristamata, pinke väsinud inimestele pole, talvel lumi lükkamata jne :D

    Väga lustakas igatahes.

    kristallkuul

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Just tulin metsast. Seeni pole, puud risti-rästi jalus, mingid loomad kablutavad ringi. Ma mõistan teie muret täiesti!

      Kustuta
  5. On ikka imelik maa kyll 😀 Rääkimata sellest kõigest, mis postitusse ära ei mahtunud 😀
    Ma arvan, et Sa pead antud asjus Rootsi valitsusele kurja järelepärimise saatma. Diplomaatide käed jäävad lühikestes ja kirjad pikkadeks, ikka ise tuleb heeringal sarvist haarata.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Praegu kalkuleerin kahjunõuet. Kunn peab lossi panti panema, vähemast pole mõtet kõneldagi.

      Kustuta
  6. Ajad mulle täiega kruusireisuisu peale :D Ehkki muidu olen suht palju rännanud siis cruisel pole veel kunagi käinud. Ei teagi miks, äkki ajas isu ära paar korda aastas meedias laia kajastust leidvad pasanteeria epideemiad - siis ükski sadam sind enne vastu ei võta kui kõik reisuijad kas terveks saanud või maha surnud. Laeva taga pikk pruunikas jälg lainetel, milles surnud merefauna sulnilt üles alla hõljumas.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Põhjamaade liinidel on kõhutõbe vist harva, lõunameredel, kujutan ette, võib ses osas lõbusam olla.

      Kustuta
    2. Pasanteeriatest rääkides, siis Tom, kas sa Burning Man'il oled käinud? Mul hea hulk sõpru on ja kiidavad. Sel aastal polnud vist kedagi tuttavat küll :) või no tõenäoliselt oli, aga nad ei eputa sellega, nii et ma teaks.

      Kustuta
  7. 🤣🤣🤣 Täitsa kreisi lugemine... Ma lausa googeldasin,kes see Favell Lee Mortimer yldse on.Selgus,et oli...☺️
    Vana hea kombekas Victoria-aegne Inglismaa...
    Igatahes- kui lyhikesest Rootsu-reisist saab sellise loo kokku kirjutada,siis ei jää muud yle,kui oodata autori astumist Ymber Maailma Reisix tolle esimesena finišeerunud laeva pardale... 😁🤔😁

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Proua Mortimer kirjutas reisikirju maadest kus ta iial käinud pole ja kirjeldas inimesi keda ta kunagi kohanud ei olnud, olles sealjuures väga hoolas ja otsekohene oma kirjeldustes. Hispaania on täis maanteemõrtsukaid, Iirlased on ohjeldamatud joodikud ja sakslased töökad, aga pisut rumalad, kui mu mälu mind ei peta. Proua on siiani kuulus, kui ma suureks saan, hakkan temaks. (Vasakule ära, mammonat laiaks lööma, et oleks põhjust Kihnu räimepaadi trümmi oma vanaduspäevadeks nukk rentida)

      Kustuta
    2. Mu viimane loetud reisikiri oli Nellie Bly ümber-ilma reisi oma. See preili päriselt käis neis kohtades ja nägi neid inimesi, millest-kellest ta kirjutas. Aga kirjeldused olid umbes sarnased. Ausad. :)

      Maailm on sajandiga lihtsalt palju silmakirjalikumaks muutunud.

      Kustuta