Lehed

laupäev, 8. juuni 2024

Neljapäev 23. mai 2024 (Monte 6)


By W

Magasin pea kaheksani, nii et Maakal õnnestus varem püsti saada. Ja koos minuga kohe õue tulla: eile saamata jäänud tomatid olid ikka veel poes. Sink, toorjuust ja värske sai ka. Leivaga on väljamaal alalõpmata ikaldus. 

Tagasiteel, olles veendunud, et Maaka käed on poekoti ja kohvitopsiga seotud, ütlesin ohates tead, me peame tõsiselt rääkima, mul on sulle päris oluline ja edasist määrav küsimus”. Maakas võttis kehahoiaku stiilis "ma pole kindel, kas olen valmis sellisel tasemel vestluseks, äkki alustaks ilmast ja vaataks kuhu teema edasi viib...." Aga valjuhäälselt kostis ainult närviline “noh?!”. Küsisin, mis järjekorras poekotis ja külmikus olevad asjad võileiva vahele käivad ning peale vastust leidsin, et hommikusöök jääb täna tema hooleks.

Njeguški pršut on prosciutto (crudo) sarnane toorsink, mida Montes sööma peab. Valmib see Cetinje maakonna Njeguški külas ja kogu protsess võtab ligi aasta. Toode on roppsoolane, ca 7% on sool, nii et pikuti poolitatud saia vahele läks lisaks singile ürtidega toorjuust, hulk silo (jääsalat, kurk, tomat) ja must pipar. Nii sai paras.

Olles kurguni täis kui püütonid, pidime seedimispausi asemel end jälle bussijaama poole sättima. Et sõita Cetinjesse, Montenegro kunagisse pealinna. Me ei läinud sinna unise sisemaise väikelinna enda pärast, vaid eesmärgiks oli Lipa koobas, mis asub Cetinjest ca viie kilomeetri kaugusel.
Bussijaamas realiseerusid kõik riskid, mille eest olin Maakat teisipäeval hoiatanud. Tige personal, üle tunni hilinev buss ning suitsupausil WC-tädi, kes ei suvatsenud kahte lehte WC paberit ulatada ega poolt eurost tagasi anda. Õnneks on korralikel inimestel pakk salvrätte alati kotis.

Vaade Budva linnale bussi aknast

Budvast Cetinjesse sõidab ca tunni, pilet ca 5, olenevalt bussifirmast.

Cetinjes otsustasime turismiinfosse pöörduda. Sealne viletsa inglise keelega tütarlaps, olles tõstnud pilgu telefonist, vaatas meid kui õudusunenägu ning ilmselt muutus tema päev meie lahkudes märksa paremaks. Väljusime uksest sama nõutult kui sisenenud olime.
Vantsisime siis esimese silma jäänud takso poole ning kõik meie
küsimused said hetkega lahendatud. Sõbralik hea inglise keelega keskealine meesterahvas viskas meid viieka eest! Lipa koopani, rääkides teekonnal ka oma kodukandist ja vaatamisväärsustest. Kaasa saime visiitkaardi ja lubaduse, et meid korjatakse üles 10 minutit peale Viberi kõnet. Esmaklassiline teenindus!

Lipa koopa ekskursioonid on kellaajalised, nii et peale 13 + kopikad maksnud piletite soetamist jõudsime aja parajaks tegemiseks kumbki veel pudeli valget veini juua. Tuleb vist täpsustada, et pudel oli mahuga 18.7 cl.

Selline rong viib parklast ja piletimüügist koopani

Lukustatud väravaga koopasse viiakse giidi valvsa pilgu all “mängurongiga”. Teekond jääb alla kilomeetri. Koopa külastamiseks on soovitatav midagi pikemate varrukate ja säärtega, sest temperatuur on aasta läbi ca +10C. Head jalatsid ka muidugi.
Koopa giid, vast kolmekümnendates naisterahvas, oli hea huumorimeelega ega jäänud meie taksojuhile kuidagi alla. Super kogemus. 

Lipa koopa sissepääs - betoneeritud, trepi ja valgustusega ääristatud kaldtee

J
ärjekordne maagiline maailm. Kui Shrek seda teaks, paneks ta oma raba müüki, koliks Lipa koopasse ja müüks Draculale päevaseid ekskursioone.

Koopa sisikond

Veel koopa sisikonda

... ja veel koopa sisikonda

... ja veel 1, sest nii äge oli

Suurem osa koopast on avar, sinna on paigutatud valgustus, trepid, on ka baar, mida erisündmuste korral kasutatakse ning katedraalina mõjuv keskkosa, kus vahel kontserte korraldatakse.
Välguga pildistada ning midagi katsuda ei tohi. Inimnahal olevad rasvad ja bakterid tapavad stalaktiidid ja stalakmiidid. Või noh, nende kasv peatub. 
Õhk on koopas hea ja puhas.

Takso, nagu lubatud, saabus 10 minutit peale helistamist. Taksojuht oli teine ja vähem jutukam, kuid ka see küsis Cetinje bussijaama viimise eest kõigest viieka. Kütuse hinnad Montenegros ei ole oluliselt odavamad kui meil; autod olid uuepoolsed. Häbematult odav. Tõenäoliselt tipphooajal see muutub.

Buss hilines taas. “Kõigest” 20 minutit. Aga pisiasjadest ei maksa end puhkusel olles morjendada lasta.
Budvasse jõudnuna hakkasime “koju” lonkima.
Järsku karjatas Maakas “kilpkonn!”. Arvasin, et ta mind sõimab – ma palun tal alalõpmata hoo maha võtta, sest meil ei ole kiiret. Aga tõepoolest, ühes aias oli eelroataldriku suurune Kesk-Aasia kilpkonn. Teine ja kolmaski! Ja veel mõni. “Siin ju kubiseb kilpkonnadest,” nentis Maakas. Ja küülikutest. Ja siis oli veel paabulind. Ma oletan, spekulatiivselt, et esmaspäeval kääbuskitsega kohatud onul on selle majapidamisega mingi õhkõrn lõheroosa seos.

Bussijaama kõrvaltänava esimesena märgatud kilbik

Kuue paiku “koju” jõudnuna otsustasime õhtusöögi järel tuppa ja rõdule ankrusse jääda, et end reedeks välja puhata. Ootamas oli Montenegro turnee Grand Finale: hommikul kell 6 algav ekskursioon riigi suurimate vaatamisväärsuste juurde. 13 h ja 450 km.

Lisaks rutiinkrimidokkidele vaatasime Stephen Kingi lühiromaanil põhinevat filmi “The Mist” (mida me mõlemad kunagi ammu näinud olime) ja pidasime sügavfilosoofilisi arutelusid teemadel, mida me kumbki ei mäleta.
Tiramisu jäätiseni ei jõudnud.

Sai läbi ka see päev.
Või nii ma arvasin.
Kuni Maakal tekkis ka üks ülioluline küsimus.
Äkki kättemaksus minu hommikuse prank küsimuse eest. Et kas ma tean neid missivalimisi, kus pole oluline miski muu kui tagumik. Ei teadnud. Maakas ilmselt üritab minust Igakülgselt Haritud Isiksust kasvatada, nii et ta otsis Googlest vastava (visuaalse) materjali ja nüüd olen ma oluliselt laiema silmaringiga.

26 kommentaari:

  1. Loomulikult vaatasin ma tagumikku puudutavat linki. Saladuskatte all ytlen, et selle saavutamiseks on aastaid ränka trenni tehtud ja valgu- ning tärklisedieeti peetud.
    Koopad olid lahedad. Loodetavasti ei lasta turiste rongist välja, muidu roobitakse koobas lyhikese ajaga kristallmaterjalist puhtaks nagu korvpallisaal.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Koopasse saab vaid giidiga, too valvab kui Kerberos, et keegi midagi lubamatut ei teeks.

      Ma kahtlustan, et tagumikes on ka geneetiline faktor, lisaks imestan, et taolised lavaüritused on elujõulised. Tänapäeval, mil AinultVentilaatorid, Insta ja mulle tundmatud keskkonnad hektarite viisi kanne müüvad või sageli ka puha tasuta kuvavad.

      O tempora o mores!

      Kustuta
  2. "AinultVentilaatorid" - mul läks lubamatult kaua - oma pool sekundit enne haakimist :D
    Ma juba eelmise päevakirjelduse peale küsisin emandalt ettevaatlikult, et mis ta septembrikuisest Mustamäest arvab:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mis ta arvab, mis ta arvab. Sõna "mäed" peaks iga terve emanda rõõmust särama panema. Eriti kontekstis "viinamäed".

      Kustuta
    2. Miks ettevaatlikult? Kas talle ei meeldigi kerge promilliga üle okastraadi vänderdades kõhuli pisut jahedasse vette plartsatada?

      Kustuta
    3. Emandal hoiab töö hammastega tagumikust kinni - ses mõttes ettevaatlikult:) Kerge promilliga meeldib meile väga vänderdada, ainult vesi peab soe olema!

      Kustuta
    4. Septembris on seal vesi märksa soojem kui mais.
      Ja töö ... Tjah. See komposteerib lisaks p...sele ka aju ju. Ma olen veendunud tagurpidise evolutsiooni võimalikkuses, kus töö inimesest ahvi teeb.

      Kustuta
  3. Kohalik sink on suveniirina kaasavõtmiseks väga hea idee ja peaaegu autentse pasta carbonara saab sellega tehtud nagu nalja.
    (Palun mu kulinaarsete oskuste üle mitte liialt naerda)
    Lipa koobas on imeline, kuid kummalisel kombel isegi kohapeal väga vähe reklaamitud. Ilma W eeltööta oleks vabalt võinud sellest mitte kunagi teada saada.
    Teenindusest: W naljalt ei üllata, kuid tänu kogemusele bussijaama kempsutädiga nägin ma jalataldadeni üllatunud W ka ära. Samas sinna kõrvale väga toredad taksojuhid ja võluv giid - sellesse päeva mahtus palju.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Carbonara osas ei oska kaasa rääkida, aga just tegin oma viimase singi munakastmeks, päris hea sai.
      Aga mul tekkis probleem, et mitte öelda "paanikahoog" - ma olen kindel, et selle singiga saaks teha ka mulgiputru. Nii et kas sa võiksid kaaluda, et me läheme kunagi Montesse tagasi?

      Kustuta
    2. Höhö, mul on sinki veel alles

      Kustuta
    3. Mulgipudru jaoks piisavalt v? Ja vana kartulit?

      Kustuta
    4. Ma isegi tean, kust saaks, odavalt, aga ma ei ütle, sest alternatiivid tunduvad ahvatlevamad.

      Kustuta
    5. Mulgipuder ei ole suvine söök. Muidugi kui see lõkke peal keeta, siis ehk...

      Kustuta
    6. Laupäeva öösel on alates +5C.
      Mulle sobib. Nii selline suvi kui ka mulgipuder. Keefiri tahaks ka.

      Kustuta
  4. Minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt peaks see proua (?) W olema kirjanik. Loodan, et see on tema igapäevatöö. Ka leian, et reisikorraldajad jms on suure vea teinud - siin on tandem, keda sponsoreerida ja üle maailma erinevatesse sihtkohtadesse saata, et mega "sisu" saada. Päriselt ! !

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma tänan.

      Igapäevatöö on mul füüsilist + arvandmelist laadi, kirjutan vaid e-kirju.

      Just ütlesin Maakale, et pensionile jäädes hakkan reisima ja kirjutama. Ta prognoosis, et tuleb hulk materjali Maxima trippidest.

      Aga kirjutamine kui selline pole vist enam moes. Eriti millegi müümisel. Audiovisuaalne lühimaterjal saab enim klikke.
      A küll ma välja mõtlen, mida viimaste tootmiseks Maakale joogi sisse segama peab.

      Kustuta
  5. Aitäh, kui see nüüd sarkasm ei olnud, siis....
    W võiks vabalt kirjanik olla, kuigi reisikiri on pigem ajalookroonika moodi žanr. Tema väga hea mälu ka pisiasjade osas teeb mulle heameelt - ma saan tänu talle oma emotsioonimälule lisaks ka olmet puudutavaid asju meelde tuletada.
    Aga palgaliste reisiblogijate jaoks oleme A. Liiga vanad (eriti mina) ja B. Liiga otsekohesed (eriti W).
    Kuigi ....uu, kes meid näiteks Jaapanisse saata tahaks?
    Või, jumal hoidku, me ei pirtsuta, see võib ka mõni muu sihtkoht olla 😁

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Räägitakse, et me ei ole enam kunagi nii noored kui täna.
      Pealegi on ka meie ühiskond jõudnud heaoluni, kus terve hulk vanainimesi mööda ilma kooserdab ja Chanel No.5 ning kampriõli haisu levitab; sinna suunda annab turundada küll.
      Ma hakkan su mänedžeriks.

      Kustuta
    2. Ahjaa, olme ja otsekohesus - et sa mu trussikuid pesurestilt tuuri panna ei üritaks, hakkab 1 meist nüüd teist värvi pesu kandma.
      Palun ära soeta laimirohelist, helesinist, roosat ega kollast.

      Kustuta
    3. Mustrite kaupa on kindlam eristada, muidu saab kleptomaan pugeda daltonismi vabanduse taha.

      Kustuta
    4. Mul on keris nüüd mitu küsimust üles
      Kas W broneeris keelatud värvid omale?
      Kas Kaur tahab jagada oma kogemusi alukate pännapanemise osas?
      Kas soetada südamekestega või kolbamustrilised pantaloonid?

      Kustuta
    5. Mul on kaks umbes sama vana poega, ja nende pesu peseme ning tihti ka sorteerime meie. Suurem viletsus on küll sokkide eristamine. Kõhu ümbermõõdus nad minuga veel ei konkureeri, kuid jala number on umbes sama.

      Kustuta
    6. See on tuttav teema, pea ühevanused ühesuurused pojad. Oli muude riietega nagu oli, aga sokkide osas andsime kõik lõpuks alla ja need jõudsid kommunismi. Paaritasime ära ja panime kõik ühte suurde sahtlisse.

      Kustuta
    7. "Kas W broneeris keelatud värvid omale?"
      Sa ei saa seda küsimust ju tõsiselt mõelda?

      Kustuta