Lehed

reede, 18. september 2020

Seenelkäik




Metsaalune  nägi välja nagu tapamaja. 
Niinale ei tulnud mitte ühtegi muud võrdlust pähe kui tapamaja. Hakitud heinariisikate veripunased tükid, kukeseente samblatombused rebitud jalad, laiaks astutud pesakond pilvikuid.  
Õudne, õudne pilt.  
„Minu metsas!" 
Mitte, et see mets Niina oma oleks olnud, kus sa sellega, lihtsalt seenel oli ta siin käinud juba lapsena, see oli tema turvaline metsanurk, kuhu keegi teine ei eksinud. Siiani oli see vähemalt nii olnud. 
Muidugi ei olnud mets päriselt tema oma. Tont teab, kelle puud need oli, arvata võis, et riigimets no ja kui on riigimets, siis pole see kellegi oma, vähemalt nii kaua kuni keegi sealt palk kaenlas minema jalutada ei tahtnud. Niinat palgid ei huvitanud, tema käis seal seenel.
 Marjulkäimiseks oli Niinal teine mets. 
Või, noh, ei olnud see teine metski Niina oma, marjametsa kohta käis sama jutt nagu seenemetsa kohta.
 Täna oli Niinale tulnud pähe mõte seenele minna. Ilm oli ilus ja eile-üleeile oli kena sooja vihma tibanud. Millal siis veel kui nüüd! 
Paistis, et mitte ainult talle ei olnud see hea mõte pähe tulnud.
Metsaalune nägi välja nagu tapamaja. Keegi oli temast ette jõudnud.
Ehk on seal künka pool suurte kuuskede taga see kukeseeneplats korjamata, mõtles Niina ja rühkis sinnapoole.
Ei olnud, ainult kollased seenejalgade otsad samblal märkisid korjatud saaki.
Võibolla on sarapuupõõsa alune kuuseriisikalapp veel... ah, ka see oli võõraste poolt leitud. Mõni üksik juhuslikult kahe silma vahele jäänud kukeseenepoju või heinariisikanöps sai pangepõhja.
Niina oli pettunud. Ta jalutas metsaalust pidi ringi nagu keegi, kes on midagi hinnalist samblasse pillanud ja on  nüüdseks juba lootuse kaotanud kadunud kallisasja leidmiseks. Kuidas ta ometi oli unistanud kukeseeneringidest ja riisikaridadest, pilvikuid kõneks võtmata.
Ah, mis seal ikka, mõtles Niina.
Lähen koju.
Pilku tõstes, et näha, kustkaudu oleks kodu poole mõistlik minema hakata märkas ta, et oli oma uitamisega jõudnud järgmise sihi taga kasvava noore metsa juurde. Seal ei olnud Niina seenel käinud, Niina mäletas veel aegu kui noore tiheda kuusiku asemel kasvasid soliidsed palgipuud, mäletas, kui solvunud ta oli, kui ühel talvel vana mets maha võeti ja kevadel noored kuusekökatsid asemele susiti. Justkui vana metsaga solidaarne olles ei olnud Niina oma jalga noorde kuusikusse veel tõstnud.
Kas see just solidaarsus oli.. võbolla oli tegu lihtsalt arvamisega, et mis selles kuusepoisikeste padrikus ikka head leida on, kui siis mõni lepariisikalible või nii. Pealekauba oli kuusik häbmatult tihe, kes see ikka tollest hekist ennast sisse pressida viitsis.
Aga ära sa ütle, keegi oli vist viitsinud. Puuderivi servas oli oksa külge seotud kilekott, üsna värske välimusega ja silmaga nähtavalt nimme seotud, mitte juhusliku tuuleiili poolt puu otsa keerutatud.
Niina oli kunagi ammu võõras rabas käies ka endale selliseid märke puude okste külge sidunud.
Pärast tuli küll välja, et ta ei olnud ainus märkide sõlmija ning kuna tol ajal olid kilekotid kõik pea ühesugused, siis oli lõpuks raba kilelirakatega ehitud puid tihedasti täis ja pooled marjulised röökisid end hingetuks, et lõpuks täiesti võõrast kohast end tee peale mütata ja kilomeetreid rabaserva jäetud autoni vantsida.. Hea veel, kui esimese korraga sai õigele pole kõndima hakatud.
Nojah.
Kilekott puuderea ääres.
Niina astus lähemale ja taipas, et sealtsamast saab kuusemüürist läbi ilma ennast verele kratsimata, pisut kummardudes oli paari sammu laiuse tiheda pusa taga ilusat rohelist samblasihti ja...ära sa märgi, kukeseenekulda ja kuuseriisikaõhetust!
Vupsti oli Niina puude alt läbi ja siis alles õige korjamine hakkas. Ikka sihti pidi üles, uuest kuusetriibust raginal läbi ja teist sihti mööda alla.
Pang siras nagu oleks Niina kõvaks keedetud munakollaseid ja vaarikaid segiläbi korjanud, kiirelt kerkis kollase-oranžikirju kiht pangeservani ja sai veel kuhjagi peale. Samblavaip Niina selja taga kattus kollaste seenelajalgade täppidega ja kuuseriisikate punaste veretilkadega.
Nagu tapamaja.
Lõpuks tekkis küllastustunne. Mets oli mõnus ja eksida ei olnud kuhugi – no mida sa eksid, kui kuused kasvavad reas nagu hekuritega postid maantee ääres, aga korjamise isu sai otsa.
Tagasi metsaservas olles Niina peatus ja mõtles natuke.
Mis seal ikka.
Seenenuga oli terav, kilekoti mahalõikamine oksa küljest ei nõudnud jõudu ega võtnud aega, pisikese kuivanud kuuse leidmine, mille Niina noores metsas oleva läbipääsu ette sokutas läks samuti kiiresti.
Kui pea natuke viltu keerata ja pisut silmi vidutada jäi täitsa tunne, et mingit läbipääsu ei olegi.
Niina keeras kilekoti nutsakuks ja surus selle sügavale taskupõhja.
Pole siia vaja igasuguseid...veavad ainult risu metsa....


***

Uus ei ole alati hea.
Inimene, kes sai palka praeguse kujunduse eest pole ise tõenäoliselt üldse blogija.
Peaks vist hakkama langevarjuritele rõivaid disainima. Ma soovitaksin neil kanda kleite. Tulemus oleks sama kasutajasõbralik kui Blogger praegu.


16 kommentaari:

  1. Eilse seenesaagi põhjal tundub mu abikaasa ka olevat kilekoti leidnud:)

    VastaKustuta
  2. Ma ka võitlesin viimase hetkeni nii bloggeri kui wordpessi uuendustega, aga nüüd ei lase enam vana tagasi panna. Fb-s veel sain, karta on, et ka see võimalus mõne päeva jooksul kaob. Rist ja viletsus. Ma ei saa kuskilt otsast aru, et uued versioonid paremad oleksid.

    Seenemaailm, oo jaa. Võiks ju käia ja korjata, aga kes neid pärast puhastada ja edasi menetleda jaksab? Meil siinkandis ka seenepuudust pole. On nii iidvanu laasi kui viljakaks muutunud noorendikke.

    VastaKustuta
  3. Jess, kolm nädalat on viimaks täis!!!

    Aga jah, ma ka uuenduste pärast vaevas. Sest varem oli blogger nagu mu kodu ja nüüd on võõras ja uus ja miks, MIKS???
    Eks ma kuu ajaga harjun ära. Aga praegu on miks, MIKS????

    Mulle nii väga maitsevad seened. Ja ma nii väga olen lootuse kaotanud ise ühtegi seenemetsa leida. Ainult kui keegi viib mu "oma" seenemetsa, saan seeni. Muidu ...

    VastaKustuta
  4. Täna õnne, et sul WP pole. See on bloggeriga võrreldes ikka täitsa p.s

    Aga seened. Jah.
    Käisin kahel nädalavahetusel järjest kaugel kõrvemaal. 0 seent. 100 pohla. Pohli sai juba liiast. Vaatasin kadedusega fb s sõprade seenepilte ja kurvastasin.
    Siis otsustasin, et olgugi seenevaba aasta. Las jääb. Läksin oma tavalisele Harku metsa ringile ja korjan juba teist päeva kuhjades kaseriisikaid ;)
    Küsi ja sulle antakse :)
    Ja käi enbe Pariisi kodu kõrval ära :)

    VastaKustuta
  5. Jah. Uus blogger on tüütu, aga uus wp ajab nutma. Ma ei saa aru, miks tehakse nii, et ma olen sunnitud lihtsa postituse kirjutamise jooksul tegema mõttetuid lisaklikke, et üldse pääseda valikute juurde, mis olid enne otsekohe kättesaadavad (nt foto või lingi lisamine). Miks uuendatakse keerulisemaks?! Ma mõistan, et valikute paljusus on hea, aga jätnud siis vähemalt see kõige lihtsam tavalise postituse kirjutamise võimalus lihtsaks ja kergeks!

    Seentest. Hulkusin täna natuke suvilamaa ümber metsatukkades, leidsin kuuseriisikakoha ja punapuravikukoha ja sirmikukoha. Sirmik oli küll iidvana, aga koht (niidistik) on olemas!!! Ja ma ei kavatse seda paika kellegiga jagada, sest ma olen maarahva järeltulija!

    VastaKustuta
  6. Iga kord, kui seenele lähen, korjan ainult põdrakärbseid. Täna poes vaatasin šampinjone karbis ja mõtlesin... osta või mitte osta.
    Ei ostnud, piinlik hakkas. Mul on kodu keset metsa :)

    VastaKustuta
  7. Mul on seenemetsi nagu putru, aga sööjaid pole. Sestap ma korjan neid vähe, las kasvavad. Pole mõtet neid koju tassida, purki ajada ja hijem vaadata neid purke riiulis, mis oleks ju ometi võinud täis olla õunamoosi või muud sellist söödavat manti. Kuigi tõsi mis tõsi - korjata on seeni lõbus, igast marjakorjamisest kordi lõbusam.

    Mul on wp ka, enda jaoks ja harvakasutatav.
    Lähen tutvun olukorraga :)

    VastaKustuta
  8. Wp näeb muidu üldiselt välja nagu ennegi, aga uue postituse kirjutamine on selle eest üle mõistuse napakas.

    VastaKustuta
  9. Tuli meelde film" Seenelkäik", kus poliitik Kägu ja tema naine metsas ära eksisid. Mulle seened meeldivad, aga metsa pole saanud n+1 aastat. Seenel käimine ja seente söömine on 2 täitsa iseasja mu meelest. Ma tean inimest, kes korjab seeni, aga ei söö neid.
    Aga mingi asi on toimunud - seentel pole enam seda maitset ja lõhna, mis vanasti. Kukeseened on täitsa maitsetud mu meelest. Vähemalt need, mis turul müüakse.

    VastaKustuta
  10. Kas see wp-admini kaudu postitamine ei tööta teil (sest liiga värske wp-blogi, osa on rääkinud, et uuemates blogides ei toimi) või on see ise teie jaoks just tülikas ümbertnurga lähenemine?

    VastaKustuta
  11. Käisin vaatasin wp ka üle - kuna mul on seal eranditult fotodeta mustandid (kinnise blogi kinniseim vorm), siis erilist erinevust ei hoomanud.
    Mis seal ikka.
    Kui ükskord nii untsu keeratakse, et enam hakkama ei saa, on paras aeg lõpetada.
    Kirun, aga teen.

    VastaKustuta
  12. Notsu, anna andeks, aga ma ei saa üldse aru, mida sa küsid? See tähendab, mul puuduvad vastavad teadmised või sõnavara, et aru saada, mille või kelle kaudu või kuidas?

    VastaKustuta
  13. Nii tore, et sa tagasi oled. Ootasin.

    Seened, jaa. Minu seened, sinu seened, meie seened...

    Mis uude bloggerisse puutub, siis praeguseks olen väheke harjunud juba, aga jumala tõsi – uuenduste tegijad pole kindlapeale ise blogijad. Vana variant oli igal juhul kasutusmugavam. Näiteks kasvõi selline detail: admini poole peal oli „wiew blog“ nupp enne ÜLEVAL vasakus nurgas, ei pidanud skrollima. Nüüd on ALL vasakus, peab skrollima, et vajutada. Naljatilgad.

    VastaKustuta
  14. Lendav, ma ise ei teadnudki enne Indigoaalase ütlemist, et wordpressil on mingi muu postitamisvõimalus kui adminni-leheküljelt.

    Käsitsi sisse toksides pääseb adminnilehele nii, et blogi enda aadressi järele tuleb /wp-admin toksida (kohe blogi põhiaadressi järele, ilma tühikuteta).

    Mu vanas wordpressi blogis (uuemate kohta ma ei tea) avaneb selle peale lehekülg nimega Dashboard. Selle vasakus servas on sümbolid, millest hiirt üle liigutades ilmuvad rippmenüüd.

    Rõhknaela meenutav sümbol (ostukärusümbolist allpool) on postitamise jaoks, selle rippmenüüst võib valida kas üldse "Posts" (selle alt näeb kõiki avaldatud postitusi ja mustandeid ka, aga lehe ülaservas on ka nupp "Add new", kust pääseb harjumuspärasesse postitamisaknasse) või "Add new".

    Tükk aega ei pannud ma ise seda wp-admin aadressi tähele, sest ma olin blogisse nii tihti sisenenud statistikalehe kaudu, mis on nagunii üks selle wp-admin lehe all-lehekülgi ja kõik koduarvutid olid selle nii meelde jätnud, et piisas bloginime algusest, et juba automaatselt statistikalehe aadressi aadressiribale annaks. Aga millalgi jätsin meelde, kui avastasin, et muidu ei oska ma võõrast arvutist oma statistika kallale pääseda, või noh, pika jukerdamisega sain ka, aga iga kord pidi kaua otsima.

    Praegu ajasin ka nuppepidi navigeerimise raja välja, aga jällegi - ma ei tea, kas see töötab mul sellepärast, et mul on vana wordpressiblogi, ja kas uutel töötaks ka.

    See käib nii: blogi avalehel valin ülemisest vasakust nurgast selle suure W märgi (mul on seal ka kirjas "My Sites". Avaneb leht, kus on palju sigrimigri; selle vasakus servas on menüü, mille kõige alumises otsas on nupp "WP Admin". Seda klikkides pääseb sinnasamma Dashboardi lehele, edasi käib samamoodi nagu ma eespool kirjeldasin (rõhknaelaikooni alt Posts või New post).

    VastaKustuta
  15. Oo! Ongi! Terve maailm sinna adminni lehele ära peidetud ja uue postituse formaat on ka söödav! Oo, ma tänan!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. kusjuures uue postituse formaadil on kaks varianti, eks ole: html ja visual. Ma ise olen nii vanakool, et eelistan html-i, see tekstidokumendi välimus on kuidagi rahustav.

      Kustuta