Lehed

pühapäev, 23. juuli 2023

Ristumine peateega. Jäneda

 


Võimalik, et ma olin viimane inimene Eestimaal, kes ei olnud näinud ei filmi "Ristumine peateega"  ega mitte ühtegi lavastust. Ma ei teadnud, kes neis rollides varem esinenud on. Teate, isegi näidendi sisust oli mul umbeudune aimdus. Noh, et noor paar eksib peaaegu kanajalgadel onni, kus elab üksildane meessoost Baaba-Jagaa, kes tänu kudkalakesele miljardäriks on saanud. Rikaste värk, raha oli kõvasti kulutatud ka juba - kempsupaber, mobiil...ja mis see kolmas asi oli, ei mäleta.

Kohe esimestel minutitel näis kõik vale. Vanameest ei olnud, oli tõnuojalik noor mees, kergelt justkui peast lihtne. Pisike paanika käis varbaid närimas, õnnetu "Aabitsa Kukk" tuli meelde, kas tõesti jälle sama jama...

Sama ruttu kui kole hakkas, hakkas ka ilus. Kõik sobis, Laura oli küps kaunitar, Osvald armunud nooruk, tõnuojalikkus ei häirinud üldse, paik mängis ideaalselt kaasa.

Pullitalli kõvad istmedki ei tuletanud end meelde, mingil hetkel avastasin, et istun pinges, ettepoole kallutatult -  mis nüüd saab, mida nad teevad, mis juhtub..?

Moraaliga näidend. Moraalilage mina siiski tahaks omaenda kuldkala ja miljardit või paari, palun...







Pildil olev rallipill on kindlasti sadade peateede ristmikega kohtunud.  Vaene on ikka nagu ta taustal  olev semugi.




23 kommentaari:

  1. Võimas veteran pildil - tagatiivaga:) Mul pole sel suvel etendustega vedanud - senikäidutel on parim osa olnud puhvet, mistap ka näitemänge ei nimeta.

    VastaKustuta
  2. Tuuletiib peab olema, selline loom läheb muidu tee peal lendu ju!
    Ma pole suvelavastusi rohkem näinudki, seegi õhtupoolik tuli juhuslikult kätte - sirvisin netti ja jäi silma. Isegi kaaslasi ei saanud nõusse, paaritunnine etteteatamisaeg oli liiga lühike. Ehk oligi parem, keegi ei spoilerdanud mu elamust. Ju teised vähemalt filmi ikka näinud olid, arvan.

    VastaKustuta
  3. Käisin eelmisel nädalavahetusel Jänedal, sain kergemapoolse kultuurišoki...

    Etendusest niipalju, et ma mitte pole seda näinud, ma pole isegi selle nime kuulnud. Ja ma usun, et minu moodi kultuurileigeid on veel, et enamik Eestit sellised ongi. Mine küsi oma hiljutise "Me peame rääkima" sissekande osaliste käest, paljud neist seda tükki vaadanud on...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Miks kultuurišokk?
      Nii hirmus see ju ka ei olnud.....

      Kustuta
    2. Jäneda? Noh - mulle piisas. Tulin avatud talude päevalt Musta Täku Talli. See on ka headel päevadel imelik, aga seekord ei olnud neil hea päev.

      Kustuta
    3. Noo, nii kitsarinnaline nüüd äkki. :D
      Musta Täku Tall on paljudele Šangri-La, kus täituvad kõik soovid ja keegi ei vanane.
      Tõsi küll, neil imettegevatel üritustel ma ise käinud pole. Äkki peaks?

      Kustuta
    4. Mul pole au neid inimesi tunda ega nende suhtest Jänedaga midagi teada :)

      Kustuta
    5. Mhm. Aga on nagu on - ka neile on Eesti koduks ja kuigi me võime end pidada nii pheeneks, nii pheeneks on meil sama õhk, sama mets, sama maa. Ei ole võimalik tekki üle pea tõmmata ja loitsida "pole olemas".
      Me kas lepime sellega või üritame midagi muuta. Ma teen enamasti mõlemat korraga :D

      Kustuta
    6. mis värk selle Talliga siis õieti on? mitte midagi ei saa aru, aga tahaks ju teada, kas peaks just kohale minema või hoopis vältima.

      Kustuta
    7. Musta Täku Tall on kõrts, kus käivad inimesed, kellega me Kauriga kumbki väga ei suhtle(ks). Palju napsu, kord ülevoolavalt frivoolsed, kord väga pahurad. Argipäeval toidetakse, kõhu saab täis, väga kallis pole, aga gurmee ka mitte.
      Võibolla olen ma nende vastu ebaõiglane, teatud olude kokkusattumisel ei ole välistatud, et ka mind võiks mingisse kasti liigitada, mine isahane tea.
      Poliitikast selles kohas rääkida ei tasu ka siis kui sellest sinuga rääkima tullakse. Ohutus ennekõike. No aga kes siis kõrtsis poliitikast...püstihull peaks olema.
      Jäneda Pullitall on samas kõrval asuv teatritegemiseks kohaldatud hoone, milles suviti etendusi näha saab. Ma pole sinna väga tihti dattunud, näib küll kodulähedane teater, kuid siiski on see tunniajase autosõidu kaugusel. Lähedus on illusioon.
      Sealsed etendused on enamasti kiidusõnu pälvinud ja sealne publik leevendab valusat mõtet, et Kesk-Eesti ongi kuidagi õnnetu ja musta tulevikku ennustav koht.

      Meil läks kaks kohalikku paika korraga veskisse.

      Kustuta
    8. Mul ei ole MTT klientide kohta mingit seisukohta. Seal on lihtsalt räme imelik teenindus. Ühekorraga nagu armas ja naeratav, samal ajal klienti üle laskev ja megaaeglane. Tundub muidu tore koht, aga kui välja tuled, on veider olla.

      Samas lähedal on Valgehobusemägi ja nende kohvik. Sama. Oleks nagu okei söögid ja kõrts. Aga - vene pidajad. Mingi imelik jama lööb sisse.

      Aegviidus on samuti kõrts, mille kohta seni räägiti "see on nii edukas, et sinna ei saa isegi broneerides lauda", aga nüüd on see kinni pandud ja müügis. Nagu halloo, leppige iseendaga kokku palun, kas teil läheb siis hästi või halvasti!

      // kirjutab pirtsakas tarbija Kadriorust

      Kustuta
    9. Palju selgem🙂
      Asi selles, et mina pole üldse pirtsakas klient, ma olen nii pagana leplik, et teinekord on see lihtsalt piinlik...

      Kustuta
    10. Ma olen ka üldiselt leplik, naeratan ja tänan ja saan kassatädidega hästi läbi. Ma pahandan ettevõtte peale rumala töökorralduse pärast. Kui Selveris on automaatkassa ja sellel on probleem ja probleemi lahendus on "kutsu inimene" ja seda inimest siis ei ole olemas, sest kokkuhoid, ja hulk kliente lihtsalt passivad, ehkki süsteemi idee on aja kokkuhoid. Või kui pizzakoha kassaneiu ütleb kurvalt "me ei tohi teie lastele vett anda ega isegi müüa, ülemus keelas ära, ainus võimalus on need purgis limonaadid siin." (mu kõrvaltänava pizzakoht) Või kui Coopi automaatkassass ei saa maksta ilma Coopi enda kaarti omamata.

      Lugesin sõbra pikka kirumist e-autode laadijate kohta - võrreldes sellega on aga kogu söögiteenindus ikka superluks. Ei ole seda, et kahest kassaneiust üks on surnud ja teine müüb ainult vegan toitu (vrdl laadijad, mis on kas igavesti katki või töötab ainult üks adapter).

      Youtubes üks jaapanlane kommenteris usa / uk laadijaid ja imestas "Jaapanist tulles on kõige silmatorkavam, kuidas Euroopas ja USA-s on kõik asjad kogu aeg katki. Mitte korraks katki, vaid just et pikalt. Meil ei saa nii - katkine asi on häbi ettevõttele või poele või selle omanikele. Ükskõik kas poe uks või poe ees olev laadija tehakse kohe korda, selle katkisena hoidmine on nii häbistav, et ei ole mõeldav."

      Kustuta
    11. huvitav, mu teada sai Coopi automaadikas ka ilma kohaliku kaardita maksta, Selver on see, kus ei saa.

      Kustuta
    12. Seal on kahte sorti automaadid, ja mõnes vist ka ainult ühte sorti.

      Kustuta
    13. Coopis saavad puldiga osta need, kellel on säästukaart. Niisama iseteeninduskassat saavad kõik kasutada, säästukaart ei ole hädavajalik. Ja maapoodides ongi tihtipeale ainult see harilik iseteeninduskassa, puldivarianti pole. Mina ei ole veel kohanud Coopi, kus on ainult selline iseteeninduskassa, mida säästukaardita kasutada ei saa.
      Selveriga on teine teema. Mul on isegi kaart olemas, aga ma lihtsalt vihkan seda, et pean juba poe uksel hakkama seljakotist rahakotti ja rahakotist kaarti otsima, et oleks üleüldse võimalik mõttetult pikki hariliku kassa sabasid vältida.

      Igasugune arusaamatu lisasiblimine selleks, et mingi lihtne asi ära teha, on saatanast. Mu jahimehest abikaasa pidi just relvaluba pikendama, iga viie aasta tagant on see kohustus. Ja iga kord on asi läinud keerulisemaks ja nõuab veel varasemat planeerimist ja broneeringuid jne. Niikuinii on psühhiaatri (tasulisele!) vastuvõtule keeruline pääseda, järjekorrad on kuudepikkused, aga nüüd ilmnes uus takistusriba politseisüsteemis. Nüüdsest peab juba kaks kuud enne loa lõppu viima politseisse taotluse (koos psühhiaatri ja perearsti tõendiga) ning ei, neid ei saa niisama viia, vaid enne tuleb interneti kaudu aeg broneerida. Ja kui broneeritud aeg kätte jõuab, siis võtab dokumendid vastu seesama tibi sellesama infoleti taga, kes kümme päeva varem dokumentidega lihtsalt uksest sisse astunud mehele ütles, et mine koju ja pane arvutis aeg kinni, niisama tuua ei saa ja kõik. Igale väiksele liigutusele on veel mingi lisaliigutus juurde keevitatud ja kõik võtab veeeel rohkem aega. Kellele see küll kasulik peaks olema?

      Kustuta
    14. Ps. Etenduse kohta ei oska midagi öelda, aga vait olla ka ei suuda, sellest siis täiesti teemaväliseks hargnenud kommentaarirea veel haralisemaks kirjutamine :D

      Kustuta
    15. Kui nüüd ausalt üles tunnistada, siis sellised kommentaaripusad ongi mu meelest kõige toredamad.

      Kustuta
  4. Ma olen yks neist tiatripõlguritest ja kulduurivaenlastest, kelles laval rahva ees yksteise peale röökivad inimesed tekitavad piinliku vihaseguse põgenemissoovi ja hiljem on see tunne ainus asi, mida ma tiatrist mäletama jään.
    Aga seeeest tean, mis on kammertoon ja kes on Enn Vei.
    Samas, inimeste eneseväljendamise soovi tuleb austada ja las etenduskunstihuvilised naudivad aga, kui on, mida nautida.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sa oled musikaalne, minu kõrva peal on elevant koni kustutanud. Terve paki jagu.
      See ei takista mul muidugi muusika nautimist. Ja ma saan aru inimestest, kellel teater tekitab tunde, et ta on osaline milleski piinlikus.

      Ja nye siin Kauriga.... Viimase kommentaarid ei käi kindlasti teatri kohta.

      Kustuta
    2. Ei käi, ja las see kõik olla :)
      Käime ikka edasi - kes teatris, kes Jänedal :)

      Kustuta
    3. Juhan Liiv tuli meelde. "Ega me ometi sellepärast vihased pole?" :D

      Kustuta
  5. Piinlik mainida, aga ma olen seda lavastust isegi Vene Draamateatris vaatamas käinud. Vene keeles mängiti muidugi, väga sürr oli :D

    VastaKustuta