Lehed

kolmapäev, 21. juuli 2021

Tatrapudru toorikud



Aga õied on tal ilusad..
Kui seemet on lahedalt käes, siis kipub käsi külvates lahke olema. Takunöörina tärganud porgandeid on vist pea iga peenrakunn oma elus vähemalt korra harvendanud. 
Tatraga nii ei saa, kes seda põllu peal ikka harvendab. Kui liiga tihedalt külvatakse, ei hargne taim nagu hea oleks ja tegu on lihtsalt seemne ja põllupinna raiskamisega, seda teadis iga asjalik talumees, et tatart peab külvama ratsahobuse seljast. Jooksu pealt ja harvasti. Külmakartlik on ta ka, õrn nagu maasikaõis. Külvi ajaks peavad öökülmad läbi olema, kas see õnnestub, peab juba jüripäeval vaatama: kui jüripäeva hommiku hobuseraua suuruseltki taevas punetab, siis ikka saab tatraid, aga kui mitte puna näha ei ole, ei siis maksa tatraid teha, ütles vanarahvas. 
Tatar on üldse üks pipar taim, tulu ta põllumehele ei too, ega muidu vanasõna ütle, et tütred ja tatrad on talu kaotajad. Samas ...ega ta päris pipar pole, hõimlaste hulka kuuluvad rabarber ja hapuoblikas, tublid söögipikendused mõlemad. 
Nüüd on veel vaja üks tatra suhtes ülekohtune rahvalik ütlus üle käia: tatraveski. 
Tatraveski nagu üks pidurdamatu lobiseja, latatarast naaber või jutukas kolleeg. 
Vaene tatar! Tema veskis ei lärma, pehmed pähklikesed veskikivide vahel on vaiksemad kui jonnakas oder või ülbe nisu.

10 kommentaari:

  1. Tatrapuder, mu lemmik!
    Ja nii ilusad õied pealekauba...
    Aga seda ma ei teadnudki, et tatart tuleb jooksu pealt ja halvasti külvata. Huvitav.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Harvasti. Hõredalt.

      Ja selle lapse juuksed, kes tatart armastab, on paksud ja läikivad ...aga see ütlemine on puha puha udujutt, sest minu karvkate on kasin ja kahvatu...

      Kustuta
    2. Ei noh. Mõni meist ei oska lugeda.

      Ma söön tatraputru hakkliha ja kodujuustuga muide. Juuste üle väga ei kurda. Tuleb ohtra tatra arvele panna?

      Kustuta
    3. Nii väidavad asjatundjad - tatar on toit, mis on muuhulgas hea juuustele ja küüntele.
      Lugemisviga on täiesti mõistetav, kasutan mõnikord pisut arhailist keelt. (ja minu kadunud abikaasa "müüa noored libud ja jahvatatud supikanana" - sinna on veel pikk tee minna!)
      Selle postituse tegin natuke nagu mäluriiuliks - kuigi ma olen tatrapõlde tee ääres varemgi näinud ei ole ma näiteks tatraõit siiani lähedalt vaadanud. Nüüd on see tehtud :)
      Lina, kanep, nisu, rukis, oder, mais, tatar, kaer, kõrvits ja nii edasi - kõik põllud on erilised ja erinevad, mulle hullupööra meeldib põldude lapitekk. Meil kõigil on oma veidrused :D

      Kustuta
  2. Su kadunud abikaasal oli ärisoont!:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ta oli ikka nagu rohkem ostja kui müüja, need olid tema valestilugemised, mis teda maailma moraali ja nooruse raisusoleku osas väga murelikuks tegid.

      Kustuta
  3. Kuna tatar valmib ebaühtlaselt, siis koristatakse tatar alles siis, kui kolmandik on varisemas, teine kolmandik on parasjagu valmis ja kolmas kolmandik on suht toores - vot siuke kild on ajusoppidesse peitu pugenud. Muidugimõista on tegu mu ühe lemmikpudruga, mida saab süüa nii soolase lisandiga kui ka moosiga.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Seda ma näiteks ei teadnud.
      Nii võib veel targaks saada...

      Kustuta
  4. Ma olen tatrast millalgi bloginud, meenus... leidsin postitusest sellise informatiivse lingi:
    https://www.looduspere.ee/blogi/miks-just-toortatar/

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Selle kirjutise kohaselt on tatar tõeline pensionäride ambroosia :)
      Toortatar, muidugi.
      Tegelikult ongi see ju umbehää söök.

      Kustuta