Lehed

kolmapäev, 17. aprill 2024

Õhtu



„Sa oled seeliku lühemaks teinud?“ 
„Ei ole, ma tõmbasin ta kaenla alla“ 
„Mh. Miks?“ 
„Niisama“ 
 Miina kõlgutas kiiges kössitades jalgu, aeglaselt endale hoogu andes. Triine rinnutas väraval. Aega oli mõlemal küll, jutt liikus aeglaselt nagu õunapuu õieleht tuuletus kevadõhtus. 
„Astu sisse, joome ühe õhtukohvi“ 
„Kus me joome?“ 
„Tegin täna veranda suveks lahti“ 
 Aega oli küll. Veranda akende ees olid värsked pitskardinad, laual sitsist linik. Kohvikannu lilled passisid tassidega kokku, koorekann oli vähe teisest serviisist, aga keda see segas. Triine ja Miina istusid tugitoolides, kohv lõhnas lummavalt, sääski veel ei olnud. Kuldne tund lihvis nende näod nooreks ja pani silmad särama. Juttu ei olnud vajagi. Triine silmad uitasid Miina aias. Ei olnud see parem ega kehvem kui tema oma. Käokingade tumeroheline puhmas oli kenaks taustaks murtud südame haprale mustrile ja pojengid näisid lausa sündsusetult elusad. Pojengide kõrval paistis lilleline silmapesukauss, selle tagant Miina peni saba ja jalad. 
 Triine küll ei tundnud Miina peni tagajalgu, kuid kelle oma seal ikka olla sai. 
 „Sul peni pikali seal või?“ 
 „Mhm, tema jah“ 
 Peni ei liigutanud. 
 „Suri ära või?“ 
 Peni oli vana, mis seal imelikku oleks olnud. 
 „Elus on“ 
 Koer ei liigutanud. 
 „Siit vaadates on ju puhta kange juba!"
 „Ei ole ta midagi. Ma keetsin sülti, ta sai kõik kondid korraga“ 
 „Kuule, nii ei tehta ju“ 
 „Miks?“ 
 Jah. Miks? Miina oli eluaeg selle üle mõelnud, et miks koerale korraga konte ette ei sobi anda. Lõuna ajal süldikeeduse kallal nokkides tuli talle see küsimus meelde ja millal siis veel proovida, kas pole. Miina pani Paukale kausi kontidega ette ja ei olnud ka penil midagi selle vastu. 
 „See peni sul küll elus pole!“ 
 „Oeh.“ 
 Miina ajas end püsti ja viskas Paukat küpsisega. Ei midagi, koera sabagi ei õõtsunud. 
 „Oeh“ 
 Miina astus verandalt välja ja kummardus pojengipõõsa kohale. 
 „Pauka!“ 
 Ei midagi. Memm toksas peni näpuga. 
 „Surnud vist jah. Ütle nüüd.“ 
 „Mida ma siis räägin!“ 
 Hakka teist nüüd matma. Aga hea koer oli. Haukus keda vaja ja omadele liiga ei teinud, isegi kassiga sai läbi. Võõrastele kassidele tegi tuule alla, aga oma kass oli hoitud, oma toidukausi ligi Pauka kassi küll ei lubanud, aga muidu… 
 „Oeh. Seda nüüd veel vaja“ 
 Miina tuli verandale tagasi ja vajus raskelt tugitooli. 
 „Hea koer oli sul“ 
 „Seda minagi mõtlesin. Kahju teisest. Oli küll vana, ega ma enam uut võta“ 
 „Ma ka ei võtaks. Minu Mukit pole kolm aastat enam, harjub ära“ 
 Jah, harjub ära. Paljude asjadega harjub. Mõlemad olid üle kümne aasta lesed, isegi sellega harjusid nad lõpuks ära. Mammid rüüpasid kohvi, hoides pilgud pojengipõõsast ülespool. 
 „Kass on veel alles“ 
 Triine nägi aia tagaosast Miina kõutsi tulemas. 
„Kass on alles, teinekord käib küla peal pulmas aga tuleb ikka tagasi“ 
Kass tuli üsna sirgelt veranda poole. Lillepeenra juures jäi ta seisma ja nuuskis uudishimulikult ringi. Kauss süldikontidega, paljukest need ka järel ei olnud äratas kõutsi uudishimu. Vastupandamatu lõhn, muinasjutulist lootust äratav, krõmpsluud ja rasvaloigud… 
 Kuidas Pauka kassi kinni rabas jäi mammidele märkamata. Lõrin, kräunumine, plekkkausi plärin. Kass rabeles lahti, koer proovis järele joosta, aga ega tal eriti jaksu ei olnud. Paar sammu ja Pauka viskas end jälle pikali, kõht pallina punnis. 
Natuke aega läks kuniks naiste kõnevõime tegasi tuli.
 „Kas nüüd sureb su kass maha, Pauka raputas teda ikka korralikult?“ 
 „Ära hakka jälle selle suremise jutuga, küll ta toibub!“ 
 Kevadõhtu kestis. Vaikus oli jälle oma koha sisse võtnud. 
 Kohv oli hea. 
 Kõik olid veel elus.


19 kommentaari:

  1. Hea, kui keegi on kõrval - olgu see koer, kass või vanamutt:) Mulle meeldis!

    VastaKustuta
  2. (mida sa küll sööd, et) kuidas sul küll sellised ideed tulevad :) nii armas !

    VastaKustuta
    Vastused
    1. sülti muidugi! ütleb tähelepanelik lugeja.

      Kustuta
    2. Süldikeetmine on omal moel meditatiivne tegevus. Ebatänapäevaselt pikaldane tegevus koos kõigi keetmise, jahutamise ja puhastamisega.
      Aju on sel ajal vaba.
      Mitte, et ma väga seda teha armastaks, viimasest korrast on kindlalt aastaid mööda saanud.

      Kustuta
    3. Ma tahaks nüüd sülti; seda, mille saab keeta nii veerand tunniga, jahutamist, puhastamist ja mediteerimist ei ole vaja. Sülti on vaja.

      W

      Kustuta
    4. Seda nimetatakse poesüldiks. Kui väga veab saad sellise, mida võib seinapõrkega serveerida.

      Kustuta
    5. Ma mõtlesin pigem kalasüldi kui toidumängude või vägivalla peale; mõnikord ju tahakski lihtsalt süüa.

      W

      Kustuta
  3. Kui mitte täna, siis ylehomme või jaanipäeva paiku. 🤔

    VastaKustuta
  4. Ma armastan lapselikke mutte. Loodetavasti olen peatselt ise samasugune.
    No ja jaanipäev jõuab kunagi ikka. Nii või teisiti, siin või mujal.

    VastaKustuta
  5. Hea lugu, meil kah venem koer na aeglaseks ja väsinuks jäänud. Maksatükkide lõhna peale tuleb temalgi elu sisse, hakkab õnnelikult hüplema nagu kutsikas.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Pisike tera on siin päriselust ka võetud. Mul oli kunagi peni - üks pikast reast - kes figuurilt oli sardell-nisajalg. Andsin talle kord piraka kausitäie süldikonte. Vaeseke sõi ennast kera-nisajalaks, lamas õues selili põõsa all, silmad poolkinni ja valvas kaussi. Isegi varblased ei tohtinud liiga lähedale tulla. Kuniks kedagi ei paistnud meenutas pilt visuaalselt kõige enam pundunud korjust, pruukis keegi konte vaadata oli tegu marutõbise minirotveileriga.
      Ega see koera tervisele hea ei olnud, seepärast teist sarnast pidu ma talle ei pakkunud ja koer elas kaua ning õnnelikult.

      Kustuta
  6. Kohe alguses on miski, mis mul ennast punni söönud koera tõttu loogiline tundus: perenaine sõi sylti tehes ennast samuti nii ymmarguseks, et pidi seeliku värvlit istumise võimaldamiseks ylespoole tõmbama.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aga mis soonivast aluspükste kummist sai?

      Kustuta
    2. Alukad saab alati delikaatselt eemaldada v välja vahetada.

      Kustuta
    3. Ma poleks arvanud, et keegi selle läbi hammustab 😁
      Mul on jutud peas nagu filmid ja nii mu mõte liikuski

      Kustuta
    4. Mul on mitu seelikut, mida saab kanda mitmel eri kõrgusel st nii kleidi kui seelikuna, kumminiidiga lai vöökoht. Tekkis selline mõte, et aga äkki on ka korralikud sylti keetvad prõuad või nendest kirjutaja sellisest asjast teadlik. Mulle tundub ka, et Sa niigi lyhikestesse juttudesse lambidetaile ei pista, kui nad looga muidu seotud pole või neist hiljem juttu ei tulegi. Järelikult.

      Kustuta
    5. Te teete seelikuküttide elu ikka jube keeruliseks.

      Kustuta
    6. Hea Kaur. Ma olen pyhendunud ja tõsine seelikukytt sõna otseseimas mõttes. Ilusaid seelikuid pole kunagi liiga palju, ja igasugust ma juba koju ei tassi. Kodust välja minnes olen alati valmis sööstma radadele, kust neid leida võib, sest heast materjalist mõnusa lõikega ilus seelik on tõeline haruldus. Ja nad kurinahad justkui teavad ette, kui mul on plaanis seelikujahti liikuda. Parem tuututan kõigile, et lähen arsti juurde ja ehituspoodi, no ikka lähengi, aga ENNE seda väike kõrvalepõige nt Kagukeskuse Humanasse, ja hopsti! Loetud minutite jooksul on mul 3 väärtuslikku isendit käes!

      Kustuta